Zwiadowcza artroskopia kolana

Medycyna jest działem nauki, który rozwija się w zawrotnym tempie. Powstają to coraz nowsze i wyspecjalizowane urządzenia, dzięki którym pacjenci szybciej mogą wrócić do zdrowia i skraca to ich pobyt w szpitalu. Jednym z takich urządzeń jest artroskop, który jest stosowany w różnych schodzeniach stawów. Może być stosowany w dolegliwościach stawów kolana, barku, biodra itp.

zwiadowcza artroskopia kolana

Najczęściej wykonywanym zabiegiem jest artroskopia kolana. Dzięki tej metodzie można leczyć ostre zmiany urazowe kolana, do których zaliczane są złamania z przemieszczeniem w obrębie powierzchni stawowych oraz wszelkie pęknięcia czy rozerwania łąkotek. Artroskopia kolana świetnie sobie poradzi również ze zmianami zwyrodnieniowymi chrząstki stawowej, wszelkimi urazami oraz zmianami powstałymi w ich skutku.

Artroskopia kolana może być wykonywana w celach diagnostycznych lub operacyjnych. Kiedy lekarz chce poszerzyć diagnostykę, to wykonuje artroskopię zwiadowczą. Pozwala to między innymi wykryć jakie są przyczyny dolegliwości bólowych, przewlekłych zapaleń lub obrzęków.  Zabieg ten służy również do pobierania próbek  tkanki, a prócz tego do wycinania lub usunięcia luźnych części zarówno tkanki, kości jak i chrząstki w stawie. Metodą operacyjną lekarz może zeszyć miejsca rozerwania lub usunąć obszar chorobowo zmieniony. Zabieg artroskopii kolana przeprowadzany jest na sali operacyjnej, pacjent zaś jest poddawany narkozie miejscowej lub ogólnej. Chirurg podczas zabiegu wykonuje dwa centymetrowe nacięcia, przez które wprowadza do środka kolana artroskop oraz narzędzia chirurgiczne. Dzięki temu na ekranie telewizora dokładnie widzi ''wnętrze'' kolana i wie, którymi obszarami musi się zająć. Po skończeniu operacji zostają usunięte urządzenia, na nacięcia chirurg nanosi szwy i zakleja je opatrunkiem. Dla pacjenta cały zabieg jest bezbolesny, dopiero później może pojawić się obrzęk wokół kolana i ból. Jednak gdy zastosuje się do zaleceń lekarza, to obrzęk zaczną powoli ustępować i zaczniemy odczuwać komfort, a co najważniejsze zaczniemy wracać do aktywności. Ważne jest również to, żeby po zabiegu przez kilka pierwszych dni nie obciążać nogi. W celu tym warto stosować kule lub stabilizator na kolano.

Lekarze chętnie korzystają z tej metody, ponieważ jest mniej inwazyjna niż tradycyjna operacja. Pacjenci są mniej podatni na infekcję oraz po zabiegu nie muszą martwić się szpecącymi bliznami, które po zabiegu nie pozostawiają prawie żadnego śladu. Dużą zaletą artroskopii kolana jest bardzo krótki pobyt w szpitalu, jeszcze tego samego dnia ( lub następnego ) pacjent może wrócić do domu. Rekonwalescencja również przebiega w błyskawicznym tempie, dzięki czemu pacjenci szybko będą mogli wrócić do pracy i swojego życia.