Mało inwazyjna metoda leczenia stawu kolanowego

Artroskopia to popularna, lecz mało inwazyjna metoda leczenia stawu kolanowego. W dzisiejszych czasach, kiedy medycyna poszła do przodu często można usłyszeć o tego typu zabiegach. Schorzenia stawu kolanowego nie zawsze, lecz czasem mogą być bardzo poważne.

Artroskopia kolana

Dlatego nie można tego lekceważyć! Ważne jest, aby zapobiegać takim sytuacjom. Niestety nie zawsze można tego uniknąć! Jeżeli dojdzie do urazu, to należy jak najszybciej skontaktować się ze specjalistą. Dzięki temu można uniknąć większych konsekwencji. Często przy kontuzjach stawu kolanowego wykonuje się zabieg artroskopii kolana. Jest on przeprowadzany dwuetapowo! Ważne, aby staw był znieczulony miejscowo.

Jeżeli nie jest to możliwe z różnych przyczyn, stosuje się znieczulenie ogólne.  Metodę tą stosuje się, aby określić skąd biorą się obrzęki, opuchnięcia, czy zaczerwienienia i w efekcie wyeliminowanie tych przyczyn! Zabieg polega na tym, iż nacina się skórę w dwóch miejscach. Pierwszy etap to wprowadzenie artroskopu – czyli specjalnej kamery przeznaczonej do zabiegu. Wykonuje się go poprzez wprowadzenie urządzenia przez jedno z nacięć.

Za pomocą kamery można zobaczyć co dzieje się we wnętrzu kolana. Drugi etap to wprowadzenie przez nacięcie narzędzi i naprawienie ewentualnych uszkodzeń. Należy pamiętać, iż zabieg artroskopii ma pomóc w ustaleniu co dzieje się ze stawem. Czasem ból, czy obrzęk może oznaczać zbyt dużą ilość płynów stawowych. Nie wszystkie choroby stawów można leczyć artroskopowo.

Zabieg ten, dla wielu osób jest bardzo korzystny. Zwykle nie wymaga dużej ilości badań – wystarczy samo skierowanie specjalisty, a więc ortopedy. Niekiedy jednak potrzebne są dodatkowe badania typu: rtg, czy usg. Metoda leczenia również nie jest skomplikowana. Po zabiegu pacjent nie musi leżeć w szpitalu. Kolano nie musi zostać usztywnione. Dzięki temu ruch jest ograniczony tylko w niewielkim stopniu.

Zabieg artroskopii kolana ma mnóstwo zalet. Jedną z nich jest czas. Operacja trwa około 30 minut, a więc bardzo krótko. Kolejnym plusem jest fakt, iż można od razu wrócić do pracy, oraz blizny pooperacyjne są dużo mniejsze, niż w przypadku zabiegu otwarcia kolana. Niestety zabieg, podobnie jak inne rzeczy ma też swoje wady. Należy brać pod uwagę ewentualne powikłania typu: krwiak stawu, czy inne podobne schorzenia.

Reasumując artroskopia kolana jest metodą niezawodną z bardzo niewielkim ryzykiem powikłań. Pozwala na wgląd we wnętrze całego stawu, nie naruszając jego struktur. We współczesnym świecie mnóstwo osób poddaje się takiemu zabiegowi, ponieważ bardzo szybko można dojść do przyczyny obrzęku. Ważne jest, aby zabieg przeprowadzał doświadczony specjalista, ponieważ źle wykonany może nieść za sobą ogromne konsekwencje.

Pacjent dodatkowo powinien pamiętać, że po operacji nie powinien przeciążać się. Często właśnie tego typu działanie może doprowadzić do ponownej wizyty u ortopedy. W efekcie może skończyć się jeszcze poważniejszym zabiegiem.