Operacja haluksa

Haluks to deformacja stopy, która jest bardzo powszechna nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Nie bez przyczyny inna nazwa tej choroby to paluch koślawy, choroba bowiem polega na bocznym odchyleniu palucha, a zarazem z przemieszczeniem pierwszej kości śródstopia. Jest wiele sposobów leczenia haluksów. Gdy zniekształcenie nie utrudnia funkcjonowania stosuje się środki nieinwazyjne takie jak specjalne wkładki. Nie są one w stanie jednak skorygować zniekształcenia. Dlatego powszechną formą leczenia haluksów jest ich operacja.

Operacja haluksa

Wiele rzeczy przyczynia się do powstawania haluksów – od noszenia niedopasowanego obuwia, poprzez zapalenie stawów na czynnikach genetycznych kończąc. Choroba ta częściej dotyka kobiety, wynika to zapewne z faktu, że chcąc wyglądać pięknie, decydują się one często na niewygodne, a czasami nawet za małe buty. Stopy kobiet są także delikatniejsze niż stopy mężczyzn, na co wpływa nieco inna budowa mięśniowo- więzadłowa.  Gdy deformacja palucha powoduje ból i utrudnia poruszanie się, lekarze najczęściej nie widzą innej możliwości niż przeprowadzenia operacji haluksa. Przed zabiegiem u pacjenta wykonuje się badanie radiologiczne, a także rtg płuc. Istnieje wiele metod operacyjnego leczenia tego schorzenia stopy.  Wszystko zależy od tego, z jakim typem haluksa mamy do czynienia. Podczas operacji u pacjenta stosuje się znieczulenie miejscowe, w niektórych przypadkach może to być również znieczulenie ogólne. Metody operacyjne noszą następujące nazwy: Chevron, Scarf, Akin oraz Ludoloff. Różnica między metodami Chevron i Scarf polega na tym, że lekarz wykonuje inne nacięcia. W przypadku metody Chevron jest to nacięcie w kształcie litery V, natomiast w drugiej z metod nacięcie przypomina literę Z. Metoda Ludloff charakteryzuje się nacięciem skośnym, a Akin – poprzecznym. Po wykonaniu nacięcia zastosowane zostają śrubki, którymi zespala się kości. U pacjentów zakłada się  szyny, które utrzymują palce we właściwej pozycji. Balkoniki pooperacyjne pozwalają choremu na chodzenie w niedługim czasie od wykonania zabiegu. Operacja trwa około godziny, a około dwóch godzin po zabiegu pacjent może wrócić do domu. Powikłania po operacji nie są częste, dotykają one jedynie 10% pacjentów. Każde z powikłań jest uleczalne, jednakże może mieć wpływ na to, w jakim stopniu chory powróci do zdrowia. Po wykonanym zabiegu chory musi się zatroszczyć o to, aby nie nadwyrężać stopy. Przez pierwsze czterdzieści osiem godzin pacjent powinien zadbać o to, by podczas leżenia stopa była na podwyższeniu. Pod nogę można podłożyć poduszkę. Konieczne będzie także używanie specjalnego buta i wspomaganie się kulami, aby uniknąć nadmiernego wysiłku dla świeżo zoperowanej stopy. Opatrunki i usztywnienia są stosowane od sześciu do ośmiu tygodni po zabiegu.  W miarę jak rana zacznie się goić, można zrezygnować z korzystania z kul, a także powoli obciążać stopę coraz bardziej. Ważne jest jednak, by stosować się do zaleceń ortopedy.

Operacje haluksów przynoszą pożądane efekty u 85-90% pacjentów. Jeśli więc metody nieinwazyjne nie przynoszą żadnych skutków, należy się jak najszybciej udać do ortopedy, który dobierze odpowiednią metodę, a także udzieli instrukcji, jak należy postępować, by leczenie powiodło się w stu procentach.