Operacja kręgosłupa

Prawdziwą plagą dzisiejszego świata są schorzenia kręgosłupa. Sprzyja im siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, stres i noszenie ciężkich rzeczy.

Operacja kręgosłupa

Choroby kręgosłupa objawiają się bólami głowy i karku, uczuciem ucisku w piersiach. Ignorowanie tych objawów lub ich nieprawidłowe leczenie niesie za sobą daleko idące skutki takie jak zaburzenia funkcji ruchowych, a w skrajnych przypadkach nawet kalectwo. Jeśli kuracja farmakologiczna i rehabilitacja nie przynoszą efektów, jedynym sposobem na powrót do zdrowia i pozbycie się przykrych dolegliwości może okazać się operacja kręgosłupa.

Korzyści płynące z takiego zabiegu to między innymi możliwość uprawiania sportów i zwiększenia aktywności fizycznej bez towarzyszącego bólu, lepszy nastrój, brak konieczności zażywania lekarstw, zwiększenie swojej wydajności. Najnowocześniejsze metody chirurgiczne są mniej inwazyjne i chory dzięki nim szybko staje na nogi. Metoda operacyjna zależy od schorzenia, z jakim mamy do czynienia. Jedną z metod, które stosowane są w leczeniu kręgosłupa jest wertebroplastyka.

Za jej pomocą leczy się osteoporyczne złamania trzonów kręgowych, nowotwory, a także naczyniaki. Podczas zabiegu lekarz wypełnia cementem kostnym złamany trzon. Chory zostaje znieczulony miejscowo, dodatkowo podawane są mu leki uspokajające. Powikłania, jakie niesie za sobą ten typ operacji to drętwienie kończyn, ból, które następują, jeżeli cement wycieknie. W przypadku powikłań lekarz wykonuje badania, aby ustalić i wyeliminować ich przyczynę. Kolejną metodą stosowaną do leczenia chorób kręgosłupa jest kyfoplastyka balonowa.

Stosuje się ją w przypadku złamania trzonu kręgu. Do wnętrza złamanego kręgu wprowadzane są specjalne balony, które napełnia się płynem kontrastowym. Ma to na celu zrekonstruowanie złamanych ścian. Po usunięciu rozprężonych balonów powstałą przestrzeń wypełnia się cementem. Zabieg ten jest wykonywany w znieczuleniu ogólnym. Pacjent może wrócić do domu przeciągu doby od operacji, nie jest wymagane leżenie, więc można chodzić praktycznie od razu po przebudzeniu.

Dyskopatia jest najczęściej leczona poprzez operacyjne usunięcie dysku oraz zastosowanie stabilizacji. Można zastosować sztywne międzytrzonowe klatki tytanowe lub protezę dysku. Każda operacja niesie za sobą ryzyko, najczęściej występujące powikłania po operacji kręgosłupa to: krwawienie, zakażenie, atak serca, uszkodzenie nerwów prowadzące do paraliżu lub osłabienia, a nawet zaburzenia seksualne. Wystąpienie niektórych powikłań pooperacyjnych może być większe u niektórych osób.

Lekarz ma obowiązek ustalić, jakie jest to ryzyko w konkretnym przypadku, dlatego kluczową sprawą jest to, aby przekazać swojemu chirurgowi szczerze wszystkie informacje. Każdy typ operacji niesie za sobą zarówno korzyści, jak i ryzyko. Dla większości ludzi największym ryzykiem jest to, że operacja kręgosłupa nie uwolni ich całkowicie od bólu.

Ryzyko takie jest trudne do przewidzenia, a nawet do uniknięcia. Jedynie szczera rozmowa z chirurgiem dostarczy choremu informacji na temat ryzyka, szans na poprawę, a także jaką metodę operacji kręgosłupa najlepiej wybrać. Ważną kwestią jest także dokładne stosowanie się do zaleceń lekarza.